Unudulmuş orta əsr şəhərimiz Zəyəm
Azərbaycanın şimal-qərb bölgəsindəki çox saylı qədim Alban məbədləri barədə yunan coğrafiyaçısı Strabonun verdiyi məlumat, gerçəkdən bölgənin “Məbədlər diyarı” olması fikrini təsdiq edir.
Başqa bir antik dövr müəllifi K.Ptolomey Albaniyanı “Şəhərlər ölkəsi” adlandırırdı.
Albaniyanın Şamaxı, Qəbələ, Telav və digər şəhərləri barədə müxtəlif elmi ədəbiyyatlarda məlumat əldə etmək olur. Təəssüf ki, Azərbaycanın şimal-qərb bölgəsinin Balakən, Zaqatala, Qax ərazisi barədə məlumat azdır. Bu isə qonşu dövlətlərdə bölgə ilə bağlı müəyyən iddiaların ortaya çıxmasına imkan yaradıb.
Son dövrlərdə AMEA A.A. Bakıxanov adına Tarix İnstitutunda bölgə ilə bağlı aparılan tədqiqatlar təqdirə layiqdir.
AMEA Şəki Regional Elmi Mərkəzinin “Tarixi İrs və Etnogratiya şöbəsi” son illər bölgədə aparılan tədqiqatlar nəticəsində xeyli tarixi abidələr, o cümlədən Alban Xristian Məbədləri aşkar etmiş, onların bəziləri tədqiqata cəlb edilmişdir.
Qədim Alban Məbədlərindən olan Kürmük Məbədi (Qax rayonu ərazisində) daha qədim Ay məbədi yaxınlığında erkən orta əsrlərdə inşa edilib. Hazırda oradakı məbəd isə, 1892-1894-cü illərdə Çar Rusiyasının bölgədə xristianlaşdırma siyasəti yeritdiyi vaxt əvvəlki Alban məbədi üzərində, azca dəyişik yerdə inşa edilib. Sonralar, bu məbəd bir daha dəyişikliyə uğradılıb.
Daha bir tədqiqata cəlb edilən məbəd Qaxın Qum kəndi ərazisindəki məşhur “Bazilika”dır.
Alban hökümdarı lll Mömin Vaçaqanın əmri ilə müqəddəs Yeliseyin (İsa peyğəmbərlərin şagirdi Faddeyin davamçısı Yelisey – M.A) bütpərəstlər tərəfindən öldürüldüyü yerdə V əsrdə inşa edilmişdir.
Bu araşdırmada isə müxtəlif mənbə və tədqiqat əsərlərində haqqında qısa məlumat verilsə də, ayrıca tədqiqata cəlb edilməmiş qədim Zəyəm şəhərindən bəhs edəcəyik.
Şimal-Qərbi Azərbaycanın qədim və orta əsr yaşayış yeri kimi “Torpaqqala”dan arxeoloq A.Qaraəhmədovanın yazılarında bəhs edilmişdir.
Son illər Qax və Zaqatala (xüsusilə Zaqatala) rayonları ərazisində təsərrüfat işləri görülən zaman və müxtəlif adamların varlanmaq məqsədilə apardığı “qazıntı işləri” nəticəsində tapılan müxtəlif əşyalar, o cümlədən metal pullar, bəzək əşyaları və açarlıqlar bəhs edilən ərazidə orta əsərlərin inkişaf etmiş ticarət şəhərlərindən birinin olduğunu deməyə əsas verir.
2015-ci ildə bir təsadüf nəticəsində bölgəmizdə olduğu zaman birgə müzakirələr apardığımız numizmat Hüsnü Öztürk bölgəmizdə, “Əski Bazar” adlı ərazidə tapılan açarlıqların səlcuqlu dönəminə aid olub, səlcuqlu ustalarının əl işi olduğunu müəyyən etdi. Tapılan materialların çoxluğu və numizmatika üzrə mütəxəssisin fikirləri bölgədə XVII əsrədək mövcud olmuş Zəyəm şəhəri barədə daha ciddi fikir söymələyə imkan verir.
Alban tarixçisi Musa Kalankatlının “Alban tarixi” (səh.246) əsərində, mərhum akademik Ziya Bünyadovun tədqiqatlarında ( “Azərbaycan Vll-Xl əsrlərdə” “Azərbaycan Atabəyləri dövləti”) və bir çox Gürcü tarixçilərinin əsərində Zəyəm şəhəri haqqında məlumata rast oluruq.
Tədqiqatçı Şirinbəy Əliyevin ingiloyların tədqiqinə həsr olunmuş eyni adlı dissertasiyasında da Zəyəm şəhərinin inkişaf etmiş ticarət və sənətkarlıq mərkəzlərindən biri olduğu barədə məlumatlar vardır.
Yeddi cildlik “Azərbaycan tarixi”nin lll cildində (səh.249) göstərilir ki, “XVll əsrdə məhsuldar qüvvələrin inkişafı nəticəsində şəhərlər inkişaf etmişdi. Ərəş... Şəmkir, Zəyəm, Kiş bu dövrün (XVl əsrin) mənbələrində orta və xırda şəhərlər kimi təqdim edilir.”
Yenə həmin mənbədə qeyd edilir ki, “Bu dövrdə Ərdəbil... Ərəş, Marağa.., Zəyəm şəhərlərində l Şah Təhmasibin adından pul vahidi buraxan yeni sikkəxanalar fəaliyyət göstərirdi.”
(səh.259) Əsasən mis və gümüş pul kəsilir və qismən də (məhdud miqdarda) qızıl pullar kəsilirdi. Lahıc da XVl əsr şəhərləri sırasında adı çəkilən şəhərlərdəndir.
Maraqlı cəhətlərdən biri də budur ki, Zaqatala ərazisində də Lahıc adlı yaşayış məntəqəsi, bir də el arasında “İtmiş Lahıc” adlı yer vardır.
Təəssüf ki, bu günədək Balakən-Zaqatala ərazisində fundamental şəkildə arxeoloji qazıntı aparılmamışdır ki, bu məsələyə aydınlıq gətirilsin.
Bildiyimiz kimi, deyilən fikirlər arxeoloji materialarla təsdiq ediləndə, bu fikir daha ciddi və elmi fikir kimi qəbul edilir. Nəzərə alsaq ki, söhbət bu günkü sərhədyanı bölgəzimdən gedir, o zaman daha diqqətli olmalı, bölgənin araşdırılmasına daha ciddi önəm verilməlidir.
Zaqatalanın el arasında “Əski Bazar” adlanan ərazisindən tapılan at və digər heyvan fiqurları numizmat və arxeoloqların (numizmat Hüsnü Öztürk, arxeoloq Fariz Xəlilli) fikrinə görə Səlcuqlular dövrünə aiddir.
Əski Bazar ərazisində Şirvanşahlar, Qaraqoyunlu və Ağqoyunlu, hətta Səfəvilər dövlətlərinə aid metal pullar tapılır ki, buranın “Əski Bazar” adlanmasın da təsadüfi deyil.
Tədqiqatçı Şirinbəy Əliyev yazır: “XV əsrdən etibarən Zəyəm ,(Bazar) şəhəri yüksəlməyə başlamışdı. Zəyəm şəhəri (Bazar) Əliabad qəsəbəsindən 8 km qərbdə “Əski Bazar” adlanan ərazidə yerləşirdi. Zəyəm şəhəri XV əsrdə ölkənin mühüm inzibati ticarət-sənətkarlıq mərkəzlərindən biri idi.
1616-cı ildə Şah Abbasın... yürüşü nəticəsində Zəyəm şəhəri tamamilə dağıdıldı.
Buradan köçən və köçürülən əhali ətraf ərazidə Zəyəm, Zəyəm-Muxax, Bazar, Qax-Zəyəm adlı yeni yaşayış yerləri yaratdı. Əhalinin bir qisminin Mazandarana köçürülməsi barədə orta əsr tarixçisi İsgəndər Münşi də məlumat vermişdir. Bölgənin tarixini, xüsusilə ərəb dilli qaynaqlarını araşdıran Məhəmməd Şabanoğlunun fikrinə görə Azərbaycanda 10-dan çox “Zəyəm” toponimi və hidronimi vardır və zəyəm sözü qədim türk sözü olub, mənası “düzən yer”dir.
Bildiyimiz kimi, “Şakkidən İberiyayadək” uzanan Böyük Şədd (“Kala Sur”) V-Vl əsrlərdə Sasani hökümdarı Qubad və onun oğlu l Xosrov Ənuşirəvan tərəfindən tikdirilmiş və uzunluğu 120 km-dən çoxdur. Görkəmli tədqiqatçı E.A.Paxomov əsərlərindən birini məhz bu Səddin araşdırılmasına həsr edib.
Yaşlı sakinlərin daha öncəki nəsillərə istinadən söylədiyi fikrə görə “Əski Bazar”ın da daxil olduğu Zəyəm şəhəri qala divarı içərisində olub və ətrafı xəndəklə əhatə olunub. (əksər orta əsr şəhərlərində olduğu kimi)
Haqqında söhbət gedən ərazidən tapılan maddi-mədəniyyət nümunələri, burada orta əsərlərin yüksək inkişaf etmiş sənətkarlıq və ticarət şəhərlərindən birinin olduğunu deməyə əsas verir.
Burada arxeoloji qazıntıların aparılması daha ciddi məlumatların əldə edilməsinə tariximizin və şəhər mədəniyyətimizin daha dərindən öyrənilməsinə kömək edərdi.
Nəzərə alaq ki, bu günədək bölgədə yalnız Torpaqqalada qismən araşdırma aparılmışdır. (arxeoloq A.Qarəhmədova tərəfindən)
Təəssüf ki, nə elmi ictimaiyyət, nə də bölgə əhalisi Torpaqqalada aparılmış araşdırma və onun nəticələri barədə, tariximizdə onun yeri barədə bilgiyə sahib deyil.
Qeyd etmək yerinə düşər ki, hələ antik dövr müəllifləri Strabon, Plini, Ptolomey və bu dövrün tədqiqatçıları Kamal Əliyev, Rəşid Göyüşov, D.Axundov Albaniyanın İberiya ilə sərhədlərinə yaxın ərazilərdə inkişaf etmiş Alban şəhərlərinin olduğundan bəhs etmişlər.
Bəzi məlumatlar o cümlədən tədqiqatçı Ş.H.Əliyevin tədqiqatları haqqında bəhs etdiyimiz şəhərin (Zəyəm şəhərinin) l şah Abbasın 1615-1616-cı illərdəki yürüşü zamanı dağıldığını deməyə əsas verir.
Burdan tapılan mis, gümüş və qızıl pulların Şirvanşahlara, Qaraqoyunlulara, Ağqoyunlulara və Səfəvilərə aid olması, bölgənin bütün orta əsrlər boyu Azərbaycana, Azərbaycan Dövlətçiliyinə bağlı olmasını tapılan açarlıqların əksəriyyətinin (demək olar ki, hamısının) səlcuqlu ustalarına aid olması, Zəyəm şəhərinin adının da birmənalı şəkildə türk sözü olub, mənasının “düzən yer” olması, buranın əhalisinin ən qədim zamanlardan türklər və türk soylu olması bölgənin hər zaman Azərbaycanın bir parçası olduğunu göstərir.
Nəticə
Beləliklə, tarixi qaynaqlara və tapılan maddi-mədəniyyət nümunələrinə əsaslanaraq Zaqatalanın “Əski Bazar” adlı yerində Səfəvilər dövründə özünün ən yüksək inkişaf mərhələsinə çatmış Zəyəm şəhərinin olduğunu ortaya çıxarmış olduq. Arxeoloji qazıntılar isə, bu şəhər həyatı ilə bağlı yeni faktlar ortaya çıxaracaqdır.
Məhz bu tədqiqatlar zamanı şəhərin Səfəvilərin müharibələr zamanı tətbiq etdiyi “yandırılmış torpaq taktisası” tətbiq etdiyi zamanı, yoxsa başqa səbəblərdənmi tənəzzül etməsi müəyyən ediləcəkdir.
Açar sözlər: Torpaq qala, Zəyəm, Şədd, Açarlıq, Zaqatala
Греческий географ Страбон назвал северо-запад Азербайджана “краем храмов”.
Авторы античных и средновековых источников признали город Заям одна из самых развитых городов Aзербайжана. По приказу сафевидского шаха Тахмасиба-первого в этом городе чеканили монеты.
Жители этого региона занимаясь хозяйственными работами находили монеты времен Каракоюнлу ,Аккоюнлу, Сафевидов и Ширваншахов.
Если бы здесь проводились археогические раскопки можно было бы обнаружить этот город. И это находка явилась бы для нашей истории и очень ценным достояниям.
Greek geographenstrabon called the north west of Azerbaijan “Land of temples”. The authors of ancient and medieral sources recognired the city of Zayam as one of the most developed cities in Azerbaijan. By the order of the Safavid Shakh Tahmasib the first in this city coins were minted. The inhabitants of this region,doing chores, found coins from the time of Karakoyunlu Akkoyunlu, Safevids and Shirvanshahs. İf archaeological excavations were carried out here one could discover this city. And this discovery would be for our history a very valuable asset.
İstifadə edilmiş ədəbiyyat
1. Алиев К. Античная Кавказская Албания.
Баку, Азернешр, 1992, 238с
2. Məmmədli A. Azərbaycanın şimal-qərb bölgəsinin tarixi abidələri.
Bakı, Turxan, 2013, 228s
3. Məmmədli A. Orta əsr şəhərimiz Qum haqqında
“Geostrategiya” jurnalı Nº1 2018
4. Hüsnü Öztürk. Alaiye Beyliyi sikkeleri XV yüzyıl.
İstanbul 2015, 72s.
5. Qarəhmədova A. Qafqaz Albaniyasının xristian abidələri (Alazan hövzəsi)
Bakı, Elm, 1986, 32s.
6. Musa Kalankatlı Alban tarixi .
Bakı Elm, 1993, 272s.
7. Azərbaycan tarixi, 7 cilddə, lll cild.
Bakı 2007, 592s
8. Əliyev Ş. İngiloylar (tarixi etnoqratik tədqiqat) Dissertasiya Əlyazması hüququnda.
Bakı, 2001, səh.36-37.
9. Пахомов Е. А. Закатальская стена. Труды Азербайджанского Университета. Серия историческая. Выпуск l. Баку 1950, с 68-90.
Şərhlər
Şərhləri göstər Şərhləri gizlət